Tunnelmia Toijalan Tenniksen 50-vuotisjuhlasta

27.11.2022

Toijalan Tennis juhli lauantai-iltana 19. marraskuuta 50-vuotista taivaltaan. Karllundin kivinavettaan kokoontui nelisenkymmentä seuran jäsentä ja kumppania vuosikymmenten varrelta. Iloisessa ja lämminhenkisessä juhlassa muisteltiin menneitä, kiitettiin hyvästä yhteistyöstä ja luodattiin tulevaakin.

Järjestöillä ja urheiluseuroilla on nousunsa ja laskunsa, niin myös Toijalan Tenniksellä. Tarina kertoo, että Toijalan pelaajat saivat 1970-luvulla porttikiellon Valkeakosken kilpailuihin, kun voittivat kerta toisensa jälkeen. 1980–90-luvuilla elettiin Toijalan Tenniksen voimavuosia. Seura järjesti kymmenetkin kisat vuodessa, ja osallistujia oli runsaasti. Seura voitti jopa arvostetun Länsi-Malja cupin kahdesti 1990-luvulla. Toisaalta 2000-luvun alussa toiminta oli niin vähäistä, että seuran lakkauttamistakin harkittiin.

Tänään Toijalan Tennis on virkeä pieni tennisseura, joka tekee vahvaa yhteistyötä Valkeakosken Tenniksen kanssa. Seuran jäsenmäärä on reilut 50. Sarjatennikseen osallistuu puolenkymmentä joukkuetta kesä- ja talvikaudella. Juniorivalmennuksessa on mukana parikymmentä lasta ja nuorta.

Tärkeä osa Toijalan Tenniksen toimintaa on ollut olosuhteiden kehittäminen. 1990-luvun alussa seura rakensi yhteistyössä Ellilän Kievarin kanssa massakentän, joka on ollut kilpatenniksen pääareena. Uudet hiekkatekonurmikentät Toijalassa ovat laajentaneet harrastusmahdollisuuksia. Talvikaudella pelataan Valkeakosken halleissa, lasten valmennuksia järjestetään myös koulujen saleissa.

Juhlaillan huipensi musiikillaan Markus Mantereen ProjectX.

Aiemmin päivällä pelattiin rento juhlaturnaus. Sekanelinpelin loppuottelussa Sohvi Rantanen ja Ilari Liiti voittivat Elina ja Jari Rantasen 6–4, 6–2.

Juhlan yhteydessä luovutettiin huomionosoituksia Toijalan Tenniksen ansioituneille jäsenille ja yhteistyökumppaneille.

Suomen Tennisliiton pronssinen ansiomerkki

Esa Mervelä

Jari Rantanen

Suomen Tennisliiton naistoimikunnan stipendi junioripelaajalle

Sohvi Rantanen

Toijalan Tennis ry:n standaari

Suomen Tennisliitto/Minttu Lampinen

Akaan kaupunki/Antti Peltola

Valkeakosken Tennis/Tuomas Männistö

Matti Malo

Heidi Juvonen

Leena Lipsanen

Kari Toivonen

Markku Kuoppa

Jere Hakala

Esa Mervelä

Jari Rantanen

Jarkko Syrjälä

Jussi Ylönen

Tämä Matti Lipsasen kirjoittama teksti on julkaistu myös Akaan Seudussa 25.11.2022. Kuvat Ilari Liiti ja Leena Lipsanen.